Afvallen na een zwangerschap: hoe pak je dat op een verantwoorde manier aan?

by Tatiana
Afvallen na zwangerschap

Aankomen bij je zwangerschap is iets volstrekt normaals. De gemiddelde gewichtstoename bij een zwangerschap ligt tussen de 11 en 16 kilo, waarvan je een deel na de bevalling natuurlijk ook meteen weer kwijt bent omdat de baby, het vruchtwater en de placenta uit je lichaam verdwijnen. Daarnaast verlies je ook bloed, tot wel een halve liter zelfs. Daarnaast houd je vocht vast dat pas na een aantal weken na de bevalling afgevoerd is door je lichaam. Wat er dan nog overblijft is het extra vet wat je lichaam opgeslagen heeft. Hoe kom je daar op een verantwoorde manier vanaf?

Afvallen na zwangerschap

Voeding

 

Een crashdieet is niet verstandig. Te snel afvallen is simpelweg niet gezond. Haalbare doelen stellen is de weg om te bewandelen: een halve kilo kwijtraken per week is reëel. Dat begint bij bewust omgaan met je voeding. Je kunt niet meteen na je bevalling beginnen met diëten, omdat je lichaam nog tijd nodig heeft om te herstellen. Een week of zes na je bevalling heb je een nacontrole bij je verloskundige. Bespreek dan je wens om af te vallen en laat je adviseren of je er lichamelijk al klaar voor bent. Omdat je borstvoeding moet geven, moet je voldoende eten. Eet daarom maximaal 500 kcal minder dan je deed wanneer je aan je dieet begint. Eet op gezette tijden zodat je bloedsuikerspiegel zo min mogelijk schommelt en de behoefte om te snacken minder is. Zorg ervoor dat je rijstwafels of snackgroente in huis hebt om op te snacken. Eet gezonde maaltijden en maak er veel van, zodat je het overschot kunt invriezen en zo altijd een gezonde maaltijd voorhanden hebt.

Bewegen na de zwangerschap

 

Uiteraard speelt bewegen een belangrijke rol bij het afvallen. Maar geef je lichaam wel zes tot acht weken voordat je begint met sporten. Je bekkenbodem en buispieren hebben tijd nodig om te herstellen. Bouw het sporten ook rustig op. Je moet immers opnieuw conditie opbouwen. Wil je gaan hardlopen, atletiek doen of balsporten doen, wacht dan wat langer, omdat je hiermee veel vergt van je lichaam. Geef je borstvoeding, plan het sporten dan ná het voeden. Niet alleen draag je die last dan mee, sporten kan ook voor stuwing zorgen, wat tot oncomfortabele situaties kan leiden.

Saxenda als hulpmiddel

 

Lukt het onverhoopt niet goed om het overtollige vet kwijt te raken? Dan kun je in overleg met een arts gebruik van het middel Saxenda overwegen in combinatie met een oefenprogramma. Saxenda helpt voor het bereiken van gewichtsverlies door de werkzame stof liraglutide. Dat is een stof die vergelijkbaar is met een hormoon dat de darmen aanmaken na het nuttigen van een maaltijd. Liraglutide werkt in op de receptoren in je hersenen die jouw eetlust reguleren. Het middel zorgt er zo voor dat je je eerder voldaan voelt en dus minder hongerig voelt. Op deze manier krijg je minder voeding binnen en kun je je lichaamsgewicht verlagen. Het wordt gebruikt als aanvulling op een dieet.

De kernboodschap is dus dat je zeker niet te hard van stapel moet willen lopen. Een zwangerschap en een bevalling is een flinke aanslag op je lichaam. Het lichaam heeft echt tijd nodig om daarvan te herstellen. Pas daarna kun je serieus aan de slag gaan met afvallen, en ook dan moet het met beleid gebeuren.

Hoe ben jij je kilo’s kwijtgeraakt na de zwangerschap?

Ik zou het erg leuk vinden als je een berichtje achterlaat!

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Comment

CommentLuv badge