Zorg goed voor je lichaam

by Tatiana

Ik heb, zeker de laatste tijd, geleerd dat je goed voor je lichaam moet zorgen.  De laatste tijd heb ik mijn hele leefstijl omgegooid, waaronder ook mijn voedingspatroon. Ik miste echt een tekort aan water drinken, groenten en fruit eten. En ik merk aan mijn lichaam dat ze dit ook nodig had. Ik kreeg haast geen vitaminen binnen. Wat ik tekort kwam vulde ik ook niet aan met supplementen. En vandaag wil ik jullie hier wat meer over vertellen.

 

Vitaminen voor je lichaam

 

Wist je dat het afhankelijk is van heel veel factoren, of jij (jouw lichaam) voldoende vitaminen en mineralen krijgt. Een aantal van die factoren zijn bijvoorbeeld je huidskleur, je leeftijd, of je al dan niet 30 minuten per dag buiten komt, of je voldoende groenten en fruit eet (tussen de 250 en 500 gram – liefst 2 stuks fruit en 500 gram groenten), of je rookt en drinkt, of je vlees en vis eet, en of je sport. Dit zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de conditie van jouw lichaam. Je kunt wel nagaan dat iemand die nooit buiten komt, elke dag rookt en drinkt, totaal geen groenten en fruit eet, ook geen vlees en vis en daarnaast ook nooit sport er lichamelijk heel anders aan toe is dan iemand die dit allemaal wel doet, of in ieder geval een aantal van deze punten.  

Zelf ben in elke dag in de buitenlucht te vinden, want ik wandel elke dag. Mijn huid krijgt dus voldoende vitaminen van het zonlicht. Ik bescherm mijn huid daarnaast trouwens wel goed, met een SPF creme, ook erg belangrijk.  Groenten en fruit eet ik ook voldoende, maar vlees en vis eigenlijk net te weinig. En dat terwijl ik het eigenlijk wel heel lekker vind, wat … ik ben zelfs dol op vis. Ik rook gelukkig niet, en drink heel af en toe. Ik sport weinig, de laatste tijd wel iets meer, maar daarnaast beweeg ik wel heel veel. Ik wandel en fiets vrij veel.

Over het algemeen doe ik het dus best goed, maar toch kan mijn lichaam ook nog wel aanvullende vitaminen en mineralen gebruiken. Ik zal je in het kort proberen uit te leggen waarom bepaalde factoren, zoals je huidskleur, van invloed zijn op je lichaam en de behoefte aan vitaminen en mineralen. Zo heb ik met mijn getinte huid een verminderde vitamine D aanmaak. Om deze aan te vullen zou ik vitamine D3 kunnen slikken. Ik ben niet vegetarisch of vegan, maar ik eet wel weinig vlees en vis. Een te hoge vleesinname zorgt ook voor gezondheidskwesties, dus teveel vlees is ook weer niet goed. Maar vlees wel veel vitamine B12. En dat krijgt mijn lichaam dus niet voldoende. Vis vind ik heerlijk, maar ook dat eet ik te weinig. Als je net als ik minder dan één keer per week vette vis eet, krijg je te weinig omega-3 vetzuren binnen. Ook daarvoor heb je een aanvulling op je voedingspatroon in de vorm van supplementen. Zoek hier naar gezondheidsproducten die passen bij jouw lichaam en jouw levensstijl.

 

 

Krijg jij voldoende vitaminen binnen, of vul jij het aan met supplementen?

Ik zou het erg leuk vinden als je een berichtje achterlaat!

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Comment

CommentLuv badge

2 comments

Jos 30 juli 2021 - 01:57

Bedankt voor dit leuke artikel!

Reply
Elise 30 juli 2021 - 01:59

Hoi Tatiana, heb je ervaring met deze omega 3 supplementen https://www.flinndal.nl/omega-3-vetzuren/omega-3-forte Ik ben laatst vegan geworden en ik probeer mijn lijfstijl aan te passen en als ik het overal goed lees, moet ik sowieso omega 3 in gaan nemen.

Reply